هشدار حزب اسلامی ترکستان: حزب کمونیست چین در صدد اشغال افغانستان است

سران حزب اسلامی ترکستان که متحد القاعده و طالبان شناخته می‌شود در افغانستان حضور دارند

«رژیم چین ناصادق، فریبکار و خیانتکار است. حتی مردم چین هم از این سیستم خسته شده‌اند.»-www.itct.org.uk

عبدالسلام الترکستانی، معاون حزب اسلامی ترکستان (TIP) که یک سازمان جدایی‌طلب متشکل از شبه‌نظامیان اویغور است در یک مصاحبه کم‌پیشینه با یک اتاق فکر بریتانیایی که فعالیت سازمان‌های تروریستی و اسلامگرا را دنبال می‌کند، به پیامد گسترش روابط میان دولت چین و طالبان افغان هشدار داد و گفت که حزب کمونیست چین، اشغال هر کشوری را با بستن قراردادهای اقتصادی آغاز می‌کند.

عبدالسلام الترکستانی که به گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، در شمال افغانستان به سر می‌برد، در این مصاحبه که از طریق یک اپلیکیشن کدگذاری شده و به زبان عربی انجام گرفته است، می‌کوشد در مورد طالبان محتاطانه صحبت کند.

متن ۲۰ صفحه‌ای مصاحبه با معاون حزب اسلامی ترکستان را که «حزب اسلامی ترکستان شرقی» و «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» نیز شناخته می‌شود، مرکز الهیات مبارزه با تروریسم (Islamic Theology of Counter Terrorism (ITCT) منتشر کرده است.

عبدالسلام ترکستانی در پاسخ به پرسشی در مورد روابط چین با طالبان افغان گفت: «نمی‌خواهم در مورد اینکه چرا دولت طالبان روابط خود را با چین حفظ کرده است صحبت کنم. اما اصرار دارم و معتقدم که چه طالبان افغانستان باشد و چه هر کشور دیگری، نباید تعامل و همکاری نزدیک با حزب کمونیست چین داشته باشند.»

معاون حزب اسلامی ترکستان افزود: «رژیم چین ناصادق، فریبکار و خیانتکار است. حتی مردم چین هم از این نظام خسته شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالسلام الترکستانی که از رهبران ارشد اویغورهای جدایی‌طلب چین است، هشدار داد که اقدامات چین برای تعامل با هر کشوری و به‌ویژه امضای قراردادهای اقتصادی، ممکن است با هدف اشغال آن کشور باشد.

او گفت: «اگر حزب کمونیست چین بخواهد کشوری را اشغال کند، نخست در لوای امضای قراردادهای اقتصادی اقدام می‌کند. شرکت‌های چینی وارد هر کشوری که شوند، دولت چین آن  کشورها را تحت سلطه خود در خواهد آورد.»

معاون حزب اسلامی ترکستان افزود که چین به همین روش ترکستان شرقی را در سال ۱۹۴۹ زیر سلطه خود درآورد و اکنون مورد مشابهی در تاجیکستان دارد رخ می‌دهد. او استدلال کرد که دولت تاجیکستان بدهی‌ زیادی به چین دارد و پس از آنکه نتوانست این بدهی را بازپرداخت کند، رژیم چین بخش‌هایی از سرزمین تاجیکستان خرید.

معاون حزب اسلامی ترکستان ضمن انکار دست داشتن اعضای این حزب در حمله به شهروندان چین در پاکستان و افغانستان، گفت که رد پای حزب کمونیست چین در تلاش برای به تصرف درآوردن بندر گوادر در پاکستان نیز به چشم می‌خورد.

او در بخش دیگری از مصاحبه، از دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان بابت حمایت از اویغورهای متواری‌شده از ترکستان شرقی،سپاسگزاری کرد و گفت که کشورهای دیگر، به ویژه هند، نیز باید به شهروندان اویغوری که از وطنشان آواره شده‌اند، پناه دهند.

«ما تروریست نیستیم؛ علیه اشغال چین و برای آزادی اویغورها مبارزه می‌کنیم»

وزارت خارجه آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که نام حزب اسلامی ترکستان را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کردهاست. هرچند این اقدام با واکنش دولت چین مواجه شد، اما وزارت خارجه آمریکا گفت که در دو دهه گذشته اسناد و مدارکی کهتروریستی بودن این سازمان را ثابت کند به دست نیامده است. عبدالسلام الترکستانی نیز در مصاحبه خود، با استناد به این سخنانوزارت خارجه آمریکا، افزود که حزب اسلامی ترکستان یک سازمان تروریستی نیست و هدفش آزادسازی ترکستان شرقی از اشغالچین است. 

با این حال، نام عبدالحق ترکستانی، رهبر حزب اسلامی ترکستان، که یک جهادگر کهنه‌کار است، در فهرست تحریم‌های وزارتخزانه‌داری ایالات متحده درج است. به گزارش مجله «لانگ وار ژورنال»، عبدالحق ترکستانی در سال ۲۰۰۵ عضویت مجلس یاشورای رهبری القاعده را به دست آورد و سازمان ملل نیز در همان سال، او را تروریست جهانی معرفی کرد.

عبدالسلام الترکستانی، معاون عبدالحق ترکستانی، روابط میان این گروه را با القاعده و نیز عضویت رهبر حزب اسلامی ترکستان را در شورای رهبری داعش، رد کرد و گفت که هیچ‌ پیوندی میان حزب اسلامی ترکستان با القاعده، داعش و طالبان وجود ندارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئن ۲۰۲۲ در گزارشی گفت که حدود ۵۰ تن از اعضای حزب اسلامی ترکستان در افغانستان به داعش ملحق شده‌اند و نگرانی از پیوستن افراد بیشتری از این حزب به صفوف داعش نیز مطرح است.

عبدالسلام الترکستانی با رد این گزارش، گفت که هیچ‌یک از اعضای حزب اسلامی ترکستان به داعش نپیوسته است. او داعش خراسان را «خوارج» نامید و گفت که اعضای حزب اسلامی ترکستان، افرادی دانش‌آموخته و باتجربه‌اند و به گروه‌هایی مانند داعش ملحق نمی‌شوند.

بنا به گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، رهبران و حدود ۲۰۰ تن از اعضای حزب اسلامی ترکستان، در شمال افغانستان و به‌ویژه در استان‌های بدخشان، تخار، قندوز و بغلان حضور دارند و از حمایت طالبان برخوردارند.

بیشتر از جهان